Pozorování goril horských v Ugandě

V prosinci roku 2022 jsem měla možnost navštívit Ugandu. Jedním z hlavních cílů byla návštěva národního parku Bwindi, ve kterém žijí gorily horské. Setkání s tímto tvorem v otevřené přírodě je možné pouze ve třech zemích - ve Rwandě, Demokratické republice Kongo a právě v Ugandě. Než se ale vydáte na cestu, musíte si předem obstarat permit. Národní parky a turismus je významným zdrojem příjmů, takže není divu, že je tato expedice zpoplatněna.
V brzkých ranních hodinách si oblékáme funkční prádlo, nepromokavou bundu a trekové boty a vyrážíme směrem k národnímu parku. Zde se potkáváme s ostatními návštěvníky a jsme rozděleni do malých skupinek. Ke každé gorilí rodině může jít maximálně 8 osob. Poté následuje cesta autem po nezpevněné klikaté cestě do strmého kopce. Na samotný trek dostáváme povinně dřevěnou hůl, abychom se mohli po cestě podpírat. Ze začátku mi to připadá zbytečné, ale postupně zjišťuji, že to přináší velkou úlevu při překonávání náročného terénu. Putování bude trvat několik hodin. Bereme si proto s sebou dostatek jídla a pití. Za poplatek si najímáme nosiče z řad domorodců. Je nám také přidělen průvodce a ozbrojený doprovod. Naši průvodci prosekávají mačetami cestu nepropustnou džunglí. Bláto, déšť a volně pobíhající zvířata jsou neklamným znamením mého dobrodružství v rovníkové Africe.
Po několika hodinách stoupání divočinou konečně zahlédneme gorily. Odkládáme batohy a jen s fotoaparátem přistupujeme k těmto neobyčejným zvířatům. Máme pouhou jednu hodinu na pozorování a fotografování. Dovoleno je přiblížení se na vzdálenost sedmi metrů. Zážitek, který následuje, se těžko popisuje. Jako první spatříme samce, který měří bezmála dva metry a rozhodně vzbuzuje respekt. Je ale k našemu překvapení velmi klidný a prochází kolem nás jako by se nechumelilo. Zřejmě už je zvyklý na člověčí výpravy. Vidíme i několik mláďat, kteří se po celou dobu naší návštěvy předvádí, skáčou ze stromů, škádlí se a kontrolují nás, jestli je pozorujeme. Se zatajeným dechem sledujeme celou velmi početnou rodinku. Někteří se v klidu cpou jídlem, jiní jen tak odpočívají. Doba vyhrazena na setkání s gorilami rychle utekla. Loučíme se a plni neopakovatelných dojmů se vracíme zpátky. Na rozloučenou ještě obdržíme pamětní certifikát, který nám bude připomínat tento úžasný zážitek.
Setkat se s gorilami v jejich přirozeném prostředí je něco neskutečného a určitě to patří mezi nejkrásnější chvíle, které jsem na svých cestách prožila. Tento den zůstane navždy v mé paměti.